September 1, 2012

Cerpen : Si Lelaki Berbaju Merah Jambu Part 2

.................................................................................

Ikhlas atau tidak, aku hanya serahkan pada Yang Maha Esa. Tipu la kalau aku kata aku datang negara ni memang tujuan semata untuk belajar. Aku juga punya impian untuk bawa balik (kalau boleh) seorang lelaki putih atau seorang lelaki gelap atau seorang lelaki Melayu (sekurangnya). Entah apa silapnya atau kurangnya aku, lelaki Melayu memang tidak ada yang berminat dengan si pelik ini. Dah bermacam cara aku cuba tapi yang nampak kewujudan aku hanyalah si lelaki berbaju merah jambu itu. Baik, dia memang baik.

Aku ingat lagi, aku hampir terlompat bila dia call ajak aku keluar minum dekat Costa. Aku tak pasti perlu atau tidak aku classify kan ajakan itu sebagai date, sebab knowing him, I was pretty sure it should not be a date. Pak sheikh kot, tak kan ajak date. Nana kata mungkin dia nak lamar aku. "Hah?! Biar betui terus nak melamar?" kata aku separuh jerit dekat si Nana. Nana kata kalau ikut culture kaum dia memang takde date-date ni. Kalau suka perempuan tu, si lelaki akan terus ajak ke jinjang pelamin. Dalam pada separuh takut dan separuh excited, aku keluar minum dengan dia jugak tanpa kepastian adakah minum-minum itu dikira dating atau dikira study group. Ala-ala cerita Nur Kasih masa Aidil nak pulang buku dekat Ayu Raudhah, aku pun mesti la tak pergi jumpa dia seorang diri. Aku bawa si Afi dan dia bawa kawan dia si Abdurrahman a.k.a Aboody. Macam kelakar pun ada bila nak kenang balik, sebab aku memang tak sangka aku akan  boleh pergi chillax dengan pak sheikh non-Malaysian ni. 


Bersambung...

No comments: