July 20, 2011

Zaman Lampau : Pengalaman aku ditikam dari belakang


Kalau nak cerita pasal pengalaman kena tikam dari belakang ni aku rasa tulis dalam 1 buku pun tak habis. Tapi bila dengar lagu Graduation by Vitamin C itu hari aku tiba-tiba teringat pengalaman kena tikam dari belakang versi halus fasa 1 masa aku sekolah menengah rendah.
Dulu subjek yang aku paling minat sekali dekat sekolah ialah subjek English. Aku pun kurang ingat dan kurang pasti sebab utama aku minat subjek ni; mungkin sebab aku suka pada bahasanya atau mungkin jugak sebab aku suka dekat semua tenaga pengajar untuk subjek English yang memang sinonim dengan sifat energetik mereka (termasuklah tenaga pengajar untuk subjek BEL (English) dekat UiTM). Kisah ini bukan pasal tenaga pengajar yang suka melompat-lompat di dalam kelas tu,tapi kisah seorang kawan kelas aku yang tak sama bangsa dengan aku (jangan insert unsur racism dekat sini) yang dah mengkhianati aku.
Aku tak ingat apa yang jadi dan macam mana keadaan sebenar ketika itu. Yang aku ingat, aku rasa seronok amat macam lelaki-lelaki dekat mamak yang gembira bila pasukan bola pilihan mereka berjaya jaringkan gol sebab aku dapat siapkan lebih kurang 3 short poems rekaan sendiri seperti yang teacher English aku mintak sehari sebelumnya. Terlalu seronok sampai aku terkinja-kinja melompat-lompat bercerita dengan setiap isi di dalam kelas yang aku ada 3 short poems rekaan sendiri sambil menunjuk-nunjuk kertas yang aku tulis short poems itu. Terlalu gembira rasanya aku bila kawan-kawan kelas berebut nak ambik kertas yang aku tulis short poems itu untuk membaca poems nya.
Dan akibatnya, seorang dari kawan-kawan kelas aku tanpa rasa bersalah meniru salah satu poems rekaan sendiri itu.
Dan dia dipuji oleh teacher English aku.
Sedangkan aku tidak.








Celaka.


2 comments:

Anonymous said...

Aku terjumpa blog kau semalam. Dan bermula semalam jugak lah, aku keep on reading all your posts. Menarik untuk dibaca di hujung minggu.

Makan sambal belacan puas puas. Susah nak jumpa bila dah jauh dari Malaysia tercinta.

Encik Psychopath said...

Kesian. Saba ye.